Zlatotepectví - řemeslo, které přežilo tisíciletí
Kov, o kterém pojednává tento článek, má kromě jiných
předností také vynikající fyzikální a chemické vlastnosti. Vyznačuje
se výbornou tažností a kujností, elektrickou vodivostí, na vzduchu je stálý,
nepodléhá korozi. Pro tyto vlastnosti se zlato stalo materiálem řemesla,
, které je dnes vážené a velmi vzácné. Už před 5000 lety používali lidé
plátkové zlato. Egypťané zlatili postavy svých bohů, chrámové dveře,
sargofágy, apod. Dnes se používá pozlátka většinou k restaurování na
uměleckých a architektonických dílech našich dávných i mladších předků.
Rámy obrazů kopule kostelů, zámecké a hradní věžičky, sošky a
jiné umělecké skvosty jsou znovu pokrývány nepatrnou vrstvičkou zlata.
Slovem "nepatrná" se v tomto případě myslí jedna desetitisícina
milimetru., že si neumíme tuto míru představit? To je pochopitelné. Vždyť
neexistuje ani žádné vhodné přirovnání, ale snad nám více odhalí
pohled do zlatotepecké
dílny.
Detail pozlacené skřínky z hrobky egyptského faraona Tutanachámona
Ke zlatotepectví patří kromě materiálu, tedy zlata, také těžká kladiva, zlatotepecká forma a citlivé prsty. Forma se skládá z 1800 listů zhotovených z kůžičky hovězího slepého střeva. Vydrží statisíce úderů a je téměř tak drahá a vzácná jako zpracovávaný kov. Předtím než zlatotepec vkládá ebenovými kleštěmi lupínky zlata do formy, vždy jeden lupínek mezi dvě kůžičky, prošlo už zlato několika procesy. Bylo vytaveno do ingotů, zpracováno perlíkem a vyválcováno do pásu silného 0,035 mm. Pás byl rozstříhán na malé obdélníčky a 400 jich bylo vloženo do první tepací formy do takzvaného "kveče". Zde se zlato zpracovává elektrickým pérovým bucharem, až jeho kousky dosáhnou rozměru 130 × 130 mm. To už se tloušťka lupínků zmenšila na 0,005 mm. Ale požadovaná jedna desetitisícina milimetru je ještě daleko. Zlaté lupínky vyňaté z kveče se rozdělí na čtyři díly a vloží po 1200 kusech do druhé tepací formy. Listy této formy, mezi něž se zlato vkládá, jsou ze speciálně preparovaného pergamenového papíru. Když buchar ukončí svou jednotvárnou práci, zlatotepec vytáhne z formy destičky velikosti 130 × 130 mm a síle pouze 0,001 mm a znovu každý lísteček rozdělí na čtyři díly.
Vyžadovala-li dosavadní procedura pouze pečlivost a cit při zakládání a rozdělování lupínků, další jejich ztenčení na konečnou sílu závisí plně na mistrovství zlatotepce. Po založení 1800 lupínků do formy, která leží na rovně obroušeném mramorovém kameni a je přidržována popruhy z teletiny, provádí zlatotepec úkon, který nedoznal změny od počátku tohoto řemesla. "Buší" sedm kilogramů vážícím železným kladivem do formy. Každý úder je přesně propočten, aby se dosáhlo rovnoměrného roztepání tenoučkých lístečků, aby se neroztrhaly a aby se nepoškodila choulostivá forma. Zlatotepec udeří do formy 360krát za pět minut. Po dvou a půl hodinách čistého času tepání je proces u konce. Průsvitné nazelenalé lupínky jsou nyní silné 0,0001 mm. Jeden čtvereční metr pozlátka váží 2,45 gramu.
Zdroj: www.grac.cz - česká rodinná firma.Výroba plátkového zlata, prodej materiálů a nářadí, , které souvisí s uměleckým pozlacováním a restaurováním.
Detail pozlacené skřínky z hrobky egyptského faraona Tutanachámona
Ke zlatotepectví patří kromě materiálu, tedy zlata, také těžká kladiva, zlatotepecká forma a citlivé prsty. Forma se skládá z 1800 listů zhotovených z kůžičky hovězího slepého střeva. Vydrží statisíce úderů a je téměř tak drahá a vzácná jako zpracovávaný kov. Předtím než zlatotepec vkládá ebenovými kleštěmi lupínky zlata do formy, vždy jeden lupínek mezi dvě kůžičky, prošlo už zlato několika procesy. Bylo vytaveno do ingotů, zpracováno perlíkem a vyválcováno do pásu silného 0,035 mm. Pás byl rozstříhán na malé obdélníčky a 400 jich bylo vloženo do první tepací formy do takzvaného "kveče". Zde se zlato zpracovává elektrickým pérovým bucharem, až jeho kousky dosáhnou rozměru 130 × 130 mm. To už se tloušťka lupínků zmenšila na 0,005 mm. Ale požadovaná jedna desetitisícina milimetru je ještě daleko. Zlaté lupínky vyňaté z kveče se rozdělí na čtyři díly a vloží po 1200 kusech do druhé tepací formy. Listy této formy, mezi něž se zlato vkládá, jsou ze speciálně preparovaného pergamenového papíru. Když buchar ukončí svou jednotvárnou práci, zlatotepec vytáhne z formy destičky velikosti 130 × 130 mm a síle pouze 0,001 mm a znovu každý lísteček rozdělí na čtyři díly.
Vyžadovala-li dosavadní procedura pouze pečlivost a cit při zakládání a rozdělování lupínků, další jejich ztenčení na konečnou sílu závisí plně na mistrovství zlatotepce. Po založení 1800 lupínků do formy, která leží na rovně obroušeném mramorovém kameni a je přidržována popruhy z teletiny, provádí zlatotepec úkon, který nedoznal změny od počátku tohoto řemesla. "Buší" sedm kilogramů vážícím železným kladivem do formy. Každý úder je přesně propočten, aby se dosáhlo rovnoměrného roztepání tenoučkých lístečků, aby se neroztrhaly a aby se nepoškodila choulostivá forma. Zlatotepec udeří do formy 360krát za pět minut. Po dvou a půl hodinách čistého času tepání je proces u konce. Průsvitné nazelenalé lupínky jsou nyní silné 0,0001 mm. Jeden čtvereční metr pozlátka váží 2,45 gramu.
Zdroj: www.grac.cz - česká rodinná firma.Výroba plátkového zlata, prodej materiálů a nářadí, , které souvisí s uměleckým pozlacováním a restaurováním.